Na majowy weekend polecamy ciekawe filmy z równie intrygującą muzyką. O tę ostatnią rzecz zadba kompozytor ścieżek dźwiękowych do przeszło 70 filmów.
Thomas Newman urodził się w 1955 w Los Angeles, w rodzinie o muzycznych tradycjach. Jego ojcem był jeden z najbardziej uznanych kompozytorów filmowych Hollywood –Alfred Newman, a matką – Martha Montgomery. W dzieciństwie pobierał nauki gry na fortepianie oraz na skrzypcach. Przez dwa lata studiował na profilu muzycznym na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, a następnie uczęszczał do Uniwersytetu Yale, które ukończył ze stopniem magistra. Po ukończeniu studiów Newman pisał muzykę do produkcji teatralnych oraz spektakli offowych na Broadwayu. Poza tym był członkiem zespołów The Innocents oraz Tokyo 77, w których grał na keyboardzie, a także pisał muzykę do piosenek. W 1979 skomponował muzykę do serialu The Paper Chase, a w 1983 otrzymał szansę zorkiestrowania niewielkiego fragmentu kompozycji Johna Williamsa do VI epizodu Gwiezdnych Wojen.
Pierwszą kompozycją stworzoną przez Newmana na potrzeby filmu kinowego była muzyka do dramatu Reckless (Buntownik z Eberton) Jamesa Foleya w 1984 r. Większy rozgłos w Hollywood przyniosła mu napisana rok później muzyka do komedii Desperately Seeking Susan (Rozpaczliwie poszukując Susan) z Madonną w roli głównej. Dzięki niej został zauważony i do końca lat 80. tworzył oprawy muzyczne głównie do filmów rozrywkowych i komedii. Do światowej czołówki Hollywood Newmanowi udało się przebić na początku lat 90. dzięki oprawom muzycznym do takich filmów jak Smażone zielone pomidory, Gracz, Zapach kobiety. W 1995 r. otrzymał dwie pierwsze nominacje do Oscara za filmy Skazani na Shawshank i Małe kobietki. Od tej pory zaczął tworzyć kompozycje do bardziej głośnych filmów i stał się autorem rozpoznawalnym, kojarzonym przede wszystkim z filmami obyczajowymi i psychologicznymi (Joe Black, Zaklinacz koni, Zielona mila). W 1996 kolejną nominację przyniosła mu muzyka do filmu Rodzinka z piekła rodem. W 1999 r. nawiązał współpracę z reżyserem Samem Mendesem, której owocem była muzyka do filmu American Beauty. Po 2000 r. Newman stworzył muzykę do takich filmów jak Erin Brockovich, Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń(nominacja do Oscara), Człowiek ringu, Dobry Niemiec , Służące. Kontynuował także współpracę z reżyserem Samem Mendesem przy filmach Droga do zatracenia , Jarhead. Żołnierz piechoty morskiej, Droga do szczęścia, Skyfall (nagroda BAFTA i nominacja do Oscara). Muzyka Newmana pojawia się także w serialach. W 2000 temat główny do serialu Boston Public, a rok później temat główny do Sześciu stóp pod ziemią (nagroda Emmy i dwie nagrody Grammy). W 2003 stworzył muzykę do miniserialu HBO Anioły w Ameryce, a w 2012 temat główny i muzykę do pierwszego odcinka serialu Newsroom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz